Технологія колективного способу навчання

Колективне навчання — базується на організації навчального процесу в парах, склад яких може змінюватись. Спосіб колективного навчання дає можливість колективного співробітництва, і в той же час, дає можливість самостійного мислення, що зумовлює розвиток мовлення та комунікативних здібностей учнів, таким чином підвищуючи якість навчання.
Технологія взаємодії під час колективного навчання включає в себе три компоненти:
  1. Підготовка навчального матеріалу (добір учителем навчальних текс­тів, додаткової літератури; розподіл навчального матеріалу на змістов­ні блоки; розробка завдань).
  2. Орієнтування учнів (у ході спеціальних тренінгів формування вмін­ня слухати партнера, знаходити інформацію, працювати в умовах ро­бочого шуму тощо; засвоєння правил роботи, способів обліку резуль­таті навчання тощо).
  3. Технологія проведення навчального заняття.
Етапи заняття, яке базується на основі колективного навчання:
  • кожен учень індивідуально опрацьовує свою частину інформації;
  • обмін знаннями у парі (рольова гра „вчитель — учень”). Той, хто ви­конує роль учителя, пропонує свій варіант назви тексту, відповідає на поставлені запитання, пропонує контрольні завдання тощо;
  • опрацювання вже нової, отриманої в парі інформації та пошук ново­го партнера для взаємонавчання.
Одночасно у класі вивчається кілька тем (як правило, три-чотири учні працюють над однією темою). Із самого початку перед кожним учнем ста­виться мета опанування інформацією так, щоб уміти розповісти про неї та дати відповіді на всі запитання.

Фрагмент уроку:

«Мозкова атака» – це ефективний метод колективного обговорення пошуку рішень, що здійснюється завдяки вільному накопичення ідей певної теми, вираження поглядів усіх учасників обговорення.
Метод «Символічне бачення». Ця стратегія полягає у знаходженні або побудові учнем зв’язків між об’єктом та його символом.
«Вільне письмо» використовується для того, щоб надати учням можливість в письмовій формі висловитися з проблемою і щоб надати учителеві оцінити думки дітей. Ці відповіді використовуються під час планування наступного уроку.
Сенкан – це вислів, який складається з п’яти рядків:
          Слово – тема (іменник).
Два прикметники (означення теми).
Три слова, які позначають дію, пов’язану з темою.
Фраза з чотирьох слів (розуміння теми або ставлення до неї).
Слово – висновок (синонім теми).
«Метод прес». Використовується на будь-якому етапі уроку.
Висловлюю свою думку: «Я вважаю…»
Пояснюю причину позиції: «Тому що…»
Наводимо приклад додаткових аргументів на підтримку своєї позиції: «Наприклад…»
Узагальнюємо, формуємо висновки: «Отже…», «Таким чином…».
Метод «Асоціативний кущ». Учні колективно створюють опорно-логічні схеми, ланцюжки, узагальнюючі таблиці.
«П’ятихвилинне есе» – невеличкий твір, який використовується наприкінці уроку, щоб допомогти учням краще зрозуміти свої думки з вивченої теми та дати можливість учителю проаналізувати, що відбувається в класі на інтелектуальному рівні. П’ятихвилинне есе ставить перед учнями два завдання: написати, що дізналися з теми; поставити запитання – «Що залишилося незрозумілим?». Ці відповіді вчителі можуть використовувати під час планування наступного уроку.
«Дискусія» (від лат. Discussio – розгляд) – обмін думками з певної проблеми.
Організація дискусії може бути пов’язана з груповою роботою. Результат дискусії залежить від ґрунтовного оволодіння учнями необхідною навчальною інформацією.
Можливий алгоритм проведення дискусії: постановка проблеми → формування груп учнів → розподіл функцій та завдань у групі → обговорення пропозицій щодо розв’язання проблеми → підбиття підсумків.

Комментарии