Метод
проектів як педагогічна технологія складається з певної кількості кроків –
операцій , які виконують відповідні завдання . Метою й завданнями методу
проектів є :
1) створити умови під час
освітнього процесу , за яких його
результатом є індивідуальний досвід проектної діяльності учня ;
2) навчити учнів здобувати
знання самостійно , застосовувати їх для розв’язання нових пізнавальних і
практичних завдань ;
3) сприяти учневі в здобутті
комунікативної компетентності , тобто здатності працювати у групах , рольової
компетентності , тобто виконувати соціальні ролі ;
4) розширити коло спілкування
дітей , знайомити їх з іншими культурами ;
5) сприяти розвиткові умінь
учнів користуватися дослідницькими прийомами;
6) стимулювати інтерес учнів до
визначеної проблеми , прагматичну зацікавленість до практичного застосування
отриманих результатів ;
7) формувати прогностичні уміння
й навички учнів ;
8) стимулювати ініціативність ,
рішучість , навички співробітництва ;
9) розвивати логічне мислення .
Розмаїття цілей і завдань проектування свідчить про його
полефункціональність , Розробляючи концептуальні положення методу проектів , М.
Чанова виділяє такі його функції :
а)
пізнавальну ( під час проектування учні здобувають нові знання та
вміння) ;
б)
цілісно – орієнтаційну ( спрямованість діяльності людини на певні
цінності ) ;
в)
комунікативну ( навички спілкування в групі ) ;
г)
практичну ( діяльнісний аспект проектування ) ;
г)
гуманізації ( особистість учня стає епіцентром діяльності вчителя ) ;
д)
критеріально – оціночну ( зовнішнє оцінювання й оцінювання вчителем
відбуваються за встановленими заздалегідь критеріями ) .
Логіка принципів ,полу функціональність за
призначенням , спроможність виконати низку важливих цілей і завдань – усе це
свідчить про цінність методу проектів , яка полягає ще й у тому , що він є :
Ø життєвою педагогічною
технологією ;
Ø звертанням до дійсних фактів
сучасності ;
Ø корисним ;
Ø таким , що відповідає
потребам доби ;
Ø засобом формування в учнів
умінь планувати роботу ;
Ø інструментом підвищення
мотивації учнів для отримання знань ;
Ø алгоритмом набуття учнями
досвіду вирішення реальних проблем з огляду на майбутнє самостійне життя ;
Ø технологією . що має
мотиваційну спрямованість і розвивальне значення ;
Ø сприянням розвиткові в учнів
самосвідомості .
Аналіз літератури засвідчив , що дослідники методу
проектів не акцентують увагу на змістовому наповненні діяльності з проектування
. Це пов’язано з тим
, що зміст роботи залежить від багатьох чинників .
М. Чанова називає однією з ознак методу
проектів його алгоритмізованість. Метод проектів як педагогічна технологія має
певну структуру , яка за своєю сутністю відбиває загальну логіку проектної
діяльності . Відомий український філософ С. Кримський пропонує такий підхід до
визначення логіки проектної діяльності .
Автори навчально- методичного посібника
«Освітні технології» виділяють етапи методу проектів :
1. Підготовка ( визначення теми
і мети проекту ) .
2. Планування :
а) визначення джерел ,
засобів збору , методів аналізу інформації , засобів представлення результатів
;
б) встановлення
критеріїв оцінки результату і процесу .
3.
Збір інформації ( спостереження , робота з літературою , анкетування ,
експеримент ) .
4. Аналіз ( аналіз результатів , формулювання
висновків ) .
5. Подання й оцінка результатів ( усний
, письмовий звіт , оцінка результатів і процесу дослідження ) .
Оскільки застосування методу проектів
вимагає витрати досить великої кількості часу , серйозної , ґрунтовної підготовки , технологія проектування почала
асоціюватися з формами позакласної роботи з навчальних предметів .
Реалії сучасного навчально- виховного
процесу свідчать про можливість ефективного застосування методу проектів у
межах класно – урочної системи . Аналіз літератури з методу проектів дозволяє
визначити інтегровану структури роботи з проектування . Виходячи з тези , що
метод проектів є особистісно зорієнтованою
педагогічною технологією, доцільно запропонувати модель , яка демонструє логічний ,
умотивований зв’язок між етапами методу проектів та етапами особистісно
зорієнтованого уроку.
Метод проектів варто розглядати як
колективну творчу діяльність . Подібні моделі навчання вже існували в практиці
шкіл . Але використання методу проектів
було обмеженим , оскільки це вимагало створення відповідних умов . серед
яких О. Паламарчук виділяє такі :
Ø орієнтація на узагальнену
цілісну діяльність учнів ;
Ø підхід до навчання як до
технологічного процесу , гри , дискусії ;
Ø визначення не тільки логіко –
змістової сторони діяльності , а й її послідовності , наступності ,
самостійності ;
Ø утворення макро- і мікрогруп як форми комунікативної
діяльності , що сприяє гармонізації інтересів особистості та колективу ;
Ø формування та розвиток
соціального досвіду учнів .
Фрагмент уроку:
Написати твір
на морально-етичну чи суспільну тему
Процес
лінгвістичного аналізу тексту складається з кількох етапів . Типологічний
аналіз передбачає визначення актуального членування речень ( «відоме» - тема ,
«нове» - рема ) , способу зв’язків між
реченнями ( ланцюжковий , паралельний , зв’язок через комунікативне завдання )
, загального запитання до тексту ( що робили ? , який ? , чому ? тощо ) , сфери
вжитку тексту ( діалог з мистецтвом , суспільні відносини , юридична царина ,
побут ) , мовних засобів . Синтаксичний аналіз ставить за мету визначення
типових синтаксичних конструкцій , наявних риторичних фігур ( запитань ,
вигуків , звертань тощо ) , інверсії . Лексичний аналіз передбачає визначення
тропів ( епітетів , метафор , метонімій тощо ), елементів народнопоетичної лексики
, слів-символів .
Кожна ланка лінгвістичного аналізу
має бути органічно поєднана з комунікативним завданням ( з якою метою автор використав той чи інший елемент ) .
Результатом лінгвістичного аналізу є визначення типу ( розповідь , опис ,
роздум ) та стилю тексту ( художній , публіцистичний , офіційно-діловий ,
розмовний , науковий ) , складання плану , добір заголовка , визначення
тематики ( теми , підтеми , мікротем ) .
Комментарии
Отправить комментарий